Categories
מערכות ניטור נהגים

מהן המטרות של מערכת ניטור נהיגה?

מערכות ניטור נהיגה מתקדמות (DMS) היא תכונת בטיחות מתקדמת שנועדה לשמור על עירנות נהגים במקום לנמנם. DMS עוקב אחר תנועות העיניים ומזהה נמנום, ואף יכול להתריע אם תסיט את מבטך מהכביש למשך זמן רב מדי.

DMS משתמש במצלמות או בחיישנים אחרים כדי לבדוק בין היתר עיניים, תנוחת ראש ועפעפיים. אם הוא יקבע שדעתו של נהג מוסחת או מנומנמת, DMS ישלח התראות ויזואליות ואודיו.

כיצד המערכת מזהה את הנהג?

מערכות ניטור נהגים משתמשות במצלמה כדי לעקוב אחר תווי פנים ונתוני נסיעה. זה כולל מצמוצי עיניים, פיהוק, כיוון המבט ואינדיקטורים אחרים שיכולים לציין אם הנהג ערני או מנומנם.

דיודות פולטות אור אינפרא אדום (IRLD) יכולות לעזור לנהגים "לראות" את עיניהם אפילו בתאורה עמומה, ולעזור להם להישאר ערניים. יתרה מזאת, מערכת זו מזהה אם ראשו של נהג נוטה קדימה או אחורה, מה שמרמז על כך שהוא עלול להיות מנומנם או לחוות היפנוזה על הכביש המהיר – מצב תודעה שונה שבו הם בוהים בחוסר מעש בקווי כביש למרחקים ארוכים – במידת הצורך.

כאשר DMS מתריע בפני מערכת המחשב ברכב כי דעתו של הנהג מוסחת, הוא עשוי להשמיע התראה קולית, להאיר מחוון ויזואלי או להרעיד את מושב הנהג. במקרים קיצוניים, הוא יכול להתקשר לשירותי חירום ולהפעיל תכונות ADAS אחרות כמו בלימת חירום אוטומטית או הפחתת התנגשות.

יצרני מערכות ניטור נהגים טוענים לעתים קרובות שהטכנולוגיה שלהם אינה חולקת מידע מזוהה עם צדדים שלישיים. טסלה, למשל, לא שולחת שום סרטון או נתונים ללא אישור המשתמש. עם זאת, הבדיקות של CR גילו שחלק מהמערכות לא מצליחות למנוע ביעילות חוסר תשומת לב של הנהג ולקדם התנהגויות נהיגה בטוחות.

מהם הדברים שהמערכת בודקת?

מערכות ניטור נהגים משמשות לאיתור נהגים מנומנמים ונהיגה מוסחת. הם מודדים את תנוחת העין, סיבוב הראש, דפוסי מצמוץ ותווי פנים אחרים.

כחלק מ-ADAS, מערכות אלו יידרשו בקרוב כמאפיין בטיחות סטנדרטי במכוניות ברחבי העולם. יתר על כן, הרגולטורים ברחבי העולם דורשים כעת להתקין מערכות ניטור נהגים בכל כלי הרכב החדשים במאמץ לסייע במניעת תאונות דרכים.

DMS עובד בשיתוף עם ADAS כדי לשפר את הבטיחות על ידי זיהוי תשומת לב ונמנום של הנהג. אם הוא יזהה שהם לא שמים לב לכביש או הפסיקו להגיב לאיתותים ורמזורים, הוא יוציא אזהרה.

למרות שהטכנולוגיות הללו עדיין בשלבים הראשונים שלהן, יש להן פוטנציאל להפוך את הנהיגה לבטוחה יותר ולמנוע אלפי תאונות.

לדוגמה, אם המערכת תזהה שנהג ישנוני ביותר והפסיק להגיב לאותות, היא תוציא התראה קולית וחזותית כאחד.

ADAS יכול להיות משולב גם עם בלימת חירום והפחתת התנגשות. במקרה זה, ה-DMS יהיה מקושר לחיישן חיצוני שמזהה התנגשות קרובה ומפעיל אוטומטית את הבלמים כדי למנוע זאת.

הטכנולוגיה מתקדמת כל הזמן, כלומר תכונות מתקדמות יותר מגיעות אליכם. אם תרצה מידע נוסף על האופן שבו טכנולוגיה חדשנית זו יכולה להועיל לרכב שלך, פנה עוד היום לצוות ניטור מנהלי ההתקן של MulticoreWare!

האם המערכת יודעת לנתח את הנהג לרמת המיקרו?

מערכות ניטור נהגים נועדו לזהות ולהתריע בפני נהגים אם הם נוהגים תחת השפעת סמים, אלכוהול או חומרים אחרים הפוגעים בביצועים הקוגניטיביים. הם עשויים להיות מועסקים גם באבחון מצבי חירום רפואיים הדורשים פעולה מיידית כגון התקף לב או שבץ.

ניטור נהגים אינו רק זיהוי נהגים מנומנמים; זה כרוך גם בהסתכלות קדימה וקשובים לדרך, לדברי גרנט קורוויל, סגן נשיא ב-BlackBerry QNX, שיוצרת מערכות תוכנה ב-dash. "אני בהחלט רואה יותר מזה עם מכוניות ברמה 3", הוא אמר, בהתייחסו למכוניות שיכולות לבצע כמה פונקציות של נהיגה עצמית בתנאים מסוימים.

מחקר שנערך לאחרונה ב-IIHS בדק כיצד נהגים מפרשים הודעות המוצגות על תא מכשירים של מרצדס בנץ E-Class עם בקרת שיוט אדפטיבית של Drive Pilot ותכונות ריכוז נתיבים. 80 משתתפים צפו בסרטונים שהוקלטו מנקודת מבטו של הנהג וענו על שאלות בנוגע למצב התפעולי של כל מערכת.

חוקרי ה-IIHS הבחינו שלחלק מהמשתתפים חסרו חלקי מידע מרכזיים, כגון כאשר בקרת שיוט אדפטיבית מתאימה מהירות או מזהה רכב אחר לפנים. זה שיקול חשוב מכיוון שמערכות אוטומטיות עלולות לפעול באופן פתאומי ולדרוש מהנהגים להתערב.